Bekkensmerter og graviditet

Under svangerskapet skilles det ut hormoner som får blant annet leddbånd i kroppen til å bli løsere. Dette for at fosteret skal få plass til å vokse. Organene i magen flyttes oppover og bekkenet utvider seg, bekkenløsning. Dette er en normal fysiologisk prosess, noen merker ikke stort til bekkenløsningen, mens andre får plager og sterke smerter, bekkensmerter.

Rundt 50% av alle gravide får vondt i bekken og/eller korsryggen i løpet av svangerskapet.
Noen får så vondt at de ikke kan stå i full jobb og fungerer ikke i dagliglivet. Ved en grundig undersøkelse og behandling kan mange av de dette gjelder få god hjelp og en bedre hverdag.

Det finnes ulike varianter av bekkensmerter. Smertene kan sitte foran i symfysen, der «bekkenringene» møtes på fremsiden av kroppen, eller baktil i bekkenleddene. Smertene baktil kan forekomme kun på den ene siden, eller på begge sidene. Derfor er det også ulik behandling avhengig av hvor smertene sitter og i hvilken grad de befinner seg i. Det kan holde med noen få konsultasjoner hos en terapeut med kompetanse på bekkenplager, svangerskap og fødsel, for å forebygge mot langvarige plager. Du kan også oppleve å få en rask bedring i dagliglivet og kunne gå tilbake på jobb. I all hovedsak forsvinner plagene etter fødselen.

Smerter er et varsel fra kroppen som du skal ta hensyn til. Ofte går det over av seg selv innen kort tid, men det kan være et signal om at noe ikke er som det skal være.

Bekkensmerter og graviditet

  • Beveg på deg, på måter som gir minst mulig vondt
  • Hold deg gjerne aktiv og tren, dette er positivt for både mor og baby i magen. Gjør øvelser som gjør minst mulig vondt.
  • Skal du bære noe, bær det tett inntil kroppen og like mye vekt på begge bena. Velg sekk istedet for veske
  • Ta kortere skritt når du går, om det smerter å gå normalt.
  • Stå med like mye vekt på begge bena. Skal du stå lenge, gjerne len deg mot noe
  • Beveg på bekken og rygg før du reiser deg opp. «Varm opp» opp muskler og ledd, de stivner gjerne når du sitter eller ligger lenge
  • Når du skal rulle i sengen eller gå ut av bilden, hold bena samlet. Legg en bærepose eller noe annet glatt i bilsetet og sengen så du kan gli ut.
  • Senk kravene dine! Det er lov å be om hjelp til husarbeidet.

Et svangerskap er ikke en sykdom, men det krever mye energi å bære frem et barn. Det er dager hvor energinivået ikke strekker til og det er helt greit. Ta en pause, si nei til aktiviteter som tar mer energi enn de gir. Ta den tiden du trenger til å gjennomføre det du har planlagt og gjør mindre enn det du bruker å gjøre.

Har du bekkensmerter som ikke går over, blir verre eller plager deg i hverdagen? Ta kontakt så kan naprapaten vår undersøke og finne riktig behandling for deg.